Wednesday 7 December 2011

Studio lights for winter time.

Just a short summary on the lights I got recently for WPC indoor photographs.

After considering all the options which were tidily and nicely summarised by Kasia Kesicka HERE I decided to go for a polish version of Falcon Eyes - VITO LAMPS (cheaper)
Their specification is exactly the same as Falcon Eyes, that means I have 2 lamps, each with 9 x E27/28W bulbs(equivalent of 140W each / 1260W in total),light temperature ca.5500K. I have a soft box and reflector for each of them.

I managed to do five sessions, testing lamps with different format cameras and different lenses and the results oscillate between 10 and 16 seconds exposures. (was hoping for less, but it's still not bad, however challenging with children, I might need to look for a brighter lens in the near future)

I am mostly using:
one lamp as a main light with reflector and all 9 bulbs on,
the fill light in different variants - mostly 5 or 7 on, with softbox umbrella only or softbox on,
no other light for background or hair so far.
Lights set as close as possible to model.

Cameras & lenses:
8x10 camera plus Industar 300mm/f 4.5
4x5 Toyo camera plus Schneider Symmar APO 150mm/f 5.6

Here are some examples:
Tamara, 4x5 Toyo,  f 5.6, fill light: softbox + 9 bulbs on, 15 s,


Tamara, 4x5 Toyo,  f 5.6, fill light: softbox  + 5 bulbs on, 16s,



Sharon, 4x5 Toyo,  f 5.6, fill light: softbox umbrella + 7 bulbs on, 12 s.( overexposed)


Sharon, 4x5 Toyo,  f 5.6, main light 8 bulbs on, fill light: softbox umbrella, 5 bulbs on, 12 s.( still slightly overexposed)


Lubor, 4x5,  f 4.5,  fill light: softbox umbrella, 5 bulbs on, 15 s.(overexposed)



Vlad, 8x10,  f 4.5, fill light: softbox umbrella, 7 bulbs on, 12 s.


Anton, 8x10,  f 4.5, fill light: softbox umbrella, 7 bulbs on, 16 s.


4 comments:

  1. Cześć, Monika. Też własnie szukamy odpowiedniego rozwiązania oświetleniowego. W tej chwili mamy zestaw podobny do tomkowego, czyli żarówki 3x 600W + parasolka. Czas ekspozycji dla 4x5 osiągamy na poziomie 10-15s. Piszesz, że Twoje lampy mają po 9 żarówek 140W. Zastanawiam się, czy to największa moc pojedynczej żarówki, jaką można zastosować w Twoich lampach, czy może jednak można mieć np. 9x600W? Gdyby można było, wówczas spodziewałabym się czasów na poziomie 1s.. :) pozdrawiam.

    ReplyDelete
  2. Ola napewno pasuja 38W, producent dopuszcza 60W, ale przy silniejszych moze byc problem z dopasowaniem szerokosci podstawy zarowki, gdyz oprawki sa rozmieszczone dosc ciasno a im silniejsza zarowka tym szersza.
    pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Witam

    Po pierwsze gratuluje kolodionowych zdjec , podgladam czasto i lubie bardzo :)

    Ja mam chinski zestaw z z 7 zarowkami 85 wat czyli po przeliczeniu prawie 2000 watow na stare .

    Podczas zakupow zarowek wybralem 85 watowe energooszczedne 5500 kalvina zamiast 105 poniewaz sprzedawczyni sugerowala ze chinskie 105 maja moc taka sama jak 85.

    Czasy jakie osiagam z obiektywem 3.2 ( portret jak Lubor ) to okolo 2 sekund przy softboxie 1 metr od modela

    przy pszyslonie 4,5 to okolo 3,5 sekund

    Z reguly robie na Poe Boy Formula bez eteru i zauwazylem ze ten mix jest o jedna przeslone szybszy niz mix z eterem mojego kolegi.

    Niewiem czy probowalas tego mixu jezeli nie sprobuj a zyskasz na czasie otwarcia migawki .

    pozdrawiam serdecznie

    damian

    ReplyDelete
  4. Czesc Damian , dzieki za komentarz, musze przyznac ze uzyskujesz niezle czasy, podobnie jak np alex timmermans, ktory zreszta tez uzywa jakis mix bez eteru i ma lampy podobne jak moje

    Szczerze mówiąc nie wiem od czego to zalezy, ze przy teoretycznie podobnych warunkach uzyskuje się tak odmienne czasy,

    Uzywam roznych kolodionow, fakt ze większość tych zdjęć robilam na szybkodojrzewajacym kolodionie z jodkiem amonu,
    ale nie zauwazylam zbytniej roznicy przy poe boy (chyba Lubor był na poe boy), czy old reliable,

    ….swego czasu (na samym początku) uzyskiwalam 30s przy swietle modelującym (2x60W halogen) i poe boy, co mysle ze było niezłym rezultatem, a potem po przerwie przy ktorejs mieszance przestalo to działać i po minucie stale nic nie było widac na zdjęciu ,nie kontynuowalam eksperymentow żeby wyjasnic o co chodzi, bo lampy i tak były pozyczone, ale było to bynajmniej dziwne. może jakis supermix mialam (chemia zrodlowa?)…

    Innym razem fotografowałam ze znajoma i uzyskiwalam lepszy czas na jej old reliable niż moim poe boy,

    także poki co nie znajduje w tym reguly

    Generalnie dlugie czasy sa cecha kolodionu, która sobie cenie i chyba nawet nie chciałabym ich jakos drastycznie redukowac (choc przyznaje ze czasami by się przydalo), mysle ze te czasy maja pewien wpływ na wyglad portretow i na relacje z modelem, musze raczej wymyśleć jakas sensowna podporke pod glowe :),
    pozdrawiam

    ReplyDelete